woensdag 22 augustus 2012

Reguliere of alternatieve geneeskunde?


Nee, niet schrikken ik word geen tweede Sylvia Millecam. Toch krijg ik zo her en der (met de allerbeste bedoelingen) wel eens een alternatief trajectje voorgesteld. Alleen nog maar ontbijten met guave zou goed zijn. Veel, heel veel anti-oxidanten zou goed zijn. 500 chantende Tibetaanse monniken met klankschalen doen het vast ook goed. Nou, die monniken laat ik maar even in Tibet. Op termijn ga ik daar liever naar toe om die klankschalen eens te horen.

Maar ik geef toe, vandaag heb ik een osteopaat bezocht. Deze man kende ik nog van een aantal jaren geleden. Toen heeft hij mij, na 18 fysiotherapiesessies en de mededeling van de huisarts dat ik met rugpijn moest leren leven, in één behandeling van mijn rugklachten afgeholpen door me (letterlijk) te kraken. Dus Hans maar weer eens gebeld en de situatie uitgelegd.

Hij heeft me volledig onderzocht. Het blijft raar dat als hij aan mijn grote teen trekt zegt "hmmm, je alvleesklier is prima in orde". En als hij je rechterbeen beweegt zegt "met je darmen is ook niets mis". Daar ligt naar mijn idee een link met accupunctuur en voetreflexzonetherapie (mooi woord voor galgje). Hij bekijkt het hele lichaam weer op een andere manier als de reguliere geneeskunde dat doet.

Maar enfin, Hans kon niets vinden en geeft aan dat er in mijn onderrug geen beknelling zit. Ik ben super soepel en (behalve de hersenspinsels in mijn hoofd)  super gezond in een gezond lijf. Dus niets anders als de reguliere artsen zeggen. Hij denkt dat de beenklachten neurologisch van aard zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat ook nog steeds. Hij geeft aan dat mijn hoofd, nek en schouders van binnenuit strak staan en er veel onderliggende spierspanning is. Dat zou ook best eens kunnen na de afgelopen maanden.

Ik ga d'r maar een behandelingetje door Hans tegenaan gooien. Hij hoopt alles wat losser te kunnen maken. Dus in dit geval: baat het niet dan schaad het niet. Behalve voor mijn portemonnee.

Een osteopaat werkt volgens een manuele geneeswijze waarin niet enkel naar de genezing van de op dat moment optredende kwaal wordt gekeken, maar ook de algehele constitutie van de patiënt wordt betrokken in zijn beslissingen. Het doel is natuurlijk de patiënt van zijn of haar kwaal afhelpen maar ook een betere constitutie te verwerven zodat de kwaal zich niet opnieuw zal gaan ontwikkelen. Er is echter geen wetenschappelijk onderzoek beschikbaar over de effectiviteit van een osteopathische behandeling.

1 opmerking:

  1. Gelijk heb je Peetje, niet geschoten is altijd mis.
    Liefs, Cora

    BeantwoordenVerwijderen