woensdag 29 augustus 2012

De klachten verergeren

Lieve mensen,

ietwat laat voor plaatsen van dit bericht, veel van jullie maakten zich al erge zorgen. Maar ook vandaag hakt de chemo erin en lig ik misselijk en moe op bed te slapen. Geen goeie dag, door stress, niet slapen en de chemo.

Vanmiddag naar de neuroloog geweest. De prof (ik mag hem vast wel zo noemen) wilde objectief neurologisch onderzoeken of de klachten inderdaad zijn toegenomen. Nou klinkt dat heel ingewikkeld, maar een neurologisch onderzoek vind ik nogal primitief. Ik word beklopt, geprikt, bekeken, moet wat looptestjes doen, vingers naar de neus en men kijkt wat peinzend. En ja, er is objectief neurologisch vastgesteld dat de klachten van gevoelloosheid zijn verergert. Dat zei ik natuurlijk al. 

Waar de gevoelloosheid eerst vanaf het stuitje naar beneden was, is de scheidslijn de laatste weken wat verder opgetrokken en begint op of boven mijn borsten. Daarbij is er duidelijk (nog) minder gevoel in mijn benen. Of de klachten ook al in de armen/handen zijn kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik hoop dat de gevoelloosheid in mijn vingertoppen door de chemo komt. Daarvan heb ik vandaag de laatste geslikt, dus hopenlijk is het volgende week over. De arts kan daarover geen uitsluitsel geven. 

Hij weet dus (nog steeds niet) waardoor die gevoelloosheid wordt veroorzaakt. Niet vanuit de hersenkanker (niet qua plaats en niet omdat de uitval links en rechts idem is). Misschien vanuit het bolletje in mijn nek, waarvan hij aanneemt dat het kanker is omdat het aankleurt bij de MRI (contrast). Om dat officieel vast te stellen moet je een biopt nemen en dat is bij kanker in het hals- ruggemerg een hachelijke onderneming. Dat kankertumortje kan drukken op een zenuw(baan) waardoor signalen niet goed meer worden doorgegeven. Het komt er op neer dat ik niets aan mijn benen heb, maar dat mijn hersens een spelletje met mij spelen. Maar komen de klachten vanuit dit bolletje bovenin de nek, zou als eerste mijn arm(en) gevoelloos zijn geworden. Kortom, er zijn geen definitieve aanwijzingen die de klachten verklaren.  

Nu is afgesproken dat ik vrijdag een MRI van mijn rug tot en met hals onderga. En als ik dan toch lig met een infuus heb ik direct een MRI van mijn hoofd gevraagd. Een infuus prikt steeds moeilijker aan, omdat waar je bent geprikt een littekentje in de ader onstaat en daar niet meer geprikt kan worden. Vorige keer was het dus 3 keer prikken voordat er een infuus in zat.  

De uitkomst van deze uitgebreide MRI is erg spannend en eigenlijk veel te snel na twee chemokuren. Dat vind ik lastig... is de kanker gegroeid, heeft de chemo wellicht nog geen kans gehad aan te slaan, maar moet ik wel de volgende kuren doen. En da's geen pretje, weet ik na deze tweede kuur. Maar misschien valt de derde veeeel beter (fingers crossed).    

1 opmerking:

  1. He Petra en Berthel,

    Je bent er , los van de fysieke toestanden, ook maar druk mee zo. We blijven lezen en kunnen binnenkort vast weer lezen dat jij je beter gaat voelen. Laat de peinzende prof die laatste klachten maar spoedig 'oplossen'!
    Van het duimen draaien om betere berichten te zien heb ik nu ook blaren op de vingers. Groet vanaf Kos( nog 3 daagjes)

    BeantwoordenVerwijderen