vrijdag 7 september 2012

VUmc of Bergen aan Zee


 

Nou, die keuze lijkt niet zo heel moeilijk toch? Tussen bestraling nummer 2 (donderdagmiddag) en bestraling nummer 3 (vrijdagmiddag) gaan we naar Bergen aan Zee. Even iets anders en de zon lonkt (voorspelt Piet Paulusma).'s Morgens boeken we snel een hotelletje vlakbij het strand. Vol Duitsers en zelfs Berthel (met zijn bijna 50 jaar!) brengt de gemiddelde leeftijd erg naar beneden ;-).

Mijn elektrische fiets hebben we achter in de auto kunnen leggen en Berthel kan een fiets lenen. We zien dus de hele brede duinen tussen Schoorl, Bergen en Hargen aan Zee. Een schitterend breed duingebied om te fietsen. En fietsen lukt goed. Pietje P. zat ietwat fout met het weerbericht want overwegend blauw klopte niet helemaal. Wel heerlijk om er even uit te zijn, lekker eten, een appeltaartje, zitten in een strandtent, even samen praten over andere dingen.

Toch hakt de bestraling er aardig in. Vlak na een bestraling heb ik keelpijn, nekpijn, hoofdpijn en ben ik moe. Slikken gaat moeilijk en mijn smaak veranderd. Het is dus even zoeken naar wat wel lekker smaakt. Wijn is soms ronduit smerig (en da's helemaal nieuw voor me). We fietsen veel. Misschien iets te veel want nadat we vrijdagmiddag (door alle files) weer thuiskomen ben ik echt moe. De strakke benen vallen niet mee en ik ga eerst maar eens een paar uurtjes liggen. 's Avonds duik ik mijn bedje in met een vette slaappil. Heerlijk, dat zijn de goede nachten.

Een eerste verergering van de klachten is ook wat de radiotheapeute heeft voorspeld. Doordat er in de tumor en omgeving wordt gepeurd, gaat deze wellicht eerst opzwellen en dus nog meer drukken op de gevoelszenuwen. Tegen die zwelling heb ik natuurlijk weer fijne pillen gehad en krijg je een tiende van de bijverschijnselen leg je daaraan het loodje. Maar niet aan denken en gewoon doorslikken die handel.

's Avonds krijg ik erg last van mijn linkervoet en kan ik daar bijna niet meer op staan. Vanmorgen is dat nog steeds het geval en hink ik wat op mijn linkertenen. Dat is allemaal niet de bedoeling. Die bestraling moet nu zijn werk maar eens gaan doen, want deze aftakeling gaat wel erg snel!

Maar zoals afgesproken zouden we blij zijn met de goede dagen en niet te veel stil staan bij de mindere. En een goede dag was het in Bergen aan Zee. Maandag en dinsdag nog een bestraling en hopelijk zijn we daar dan klaar mee en komen we in wat rustiger vaarwater en werkt het lijf weer een beetje mee.

Dag lieve mensen, geniet van het lekker zomerweer!

1 opmerking:

  1. hoi Petra,
    nog even volhouden hoor, en dan kan het grote opknappen beginnen!
    Daar gaan we voor , met jou voorop....Geniet je ook van de heerlijke nazomer? in de tuin of in je cabrio?
    hoe dan ook, we tellen onze zegeningen, een voor een. en die van jou dubbel.

    liefs van je zus Marga

    BeantwoordenVerwijderen