dinsdag 16 oktober 2012

De zenuwen slaan toe

Vrijdag de 19de oktober een nieuwe MRI van het hoofd en halsmerg. Dan moet duidelijk worden wat de chemo’s en de bestralingen hebben gedaan. Is de tumor in het halsmerg kleiner geworden? Zijn de gevoelsbanen ietwat hersteld? Is de hersenkanker kleiner geworden of op z’n minst stabiel gebleven?

Nu geloof ik best in onafhankelijk onderzoek en vergelijken van objectieve plaatjes van het hoofd en halsmerg, maar meer nog geloof ik in wat IK voel. En dat stemt mij niet optimistisch. De klachten van gevoelloosheid in mijn lijf zijn, na de bestralingen niet verbetert. Natuurlijk wel als je het vergelijkt met tijdens en vlak na de bestralingen. Maar door het opzwellen van het bestraalde gebied is dat logisch. Maar verbetering ten opzichte van hoe ik me voelde voor de het bestralen is er niet. Dus ondanks mijn optimisme houd ik rekening met een tegenvallende uitkomst. Er zijn al zoveel negatieve uitkomsten geweest. Is het zelfbescherming of realiteit?

Het gevoel in mijn benen is slecht, daardoor ben ik niet stabiel en voelt mijn lopen wankel. Dat zou je niet zeggen als je naar me kijkt, want voor een buitenstaander ziet het er redelijk uit. Je went aan het lopen zonder gevoel, op automatisme. Maar ik voel dat de spieren minder sterk worden. Ook mijn romp is gevoelloos en ook mijn linkerarm en bijna volledige linkerhand zijn gevoelloos. Ik laat dan ook veel dingen uit mijn hand vallen en typen zonder spellingscontrole doe ik jullie niet aan. De fijne motoriek laat echt te wensen over. Ook de rechterhand is gedeeltelijk gevoelloos. En gevoel in vier vingers is echt heel weinig voor een heel lijf.
Ook heb ik (bij vlagen) meer hoofdpijn en voel ik mij minder betrokken, minder alert en vergeet ik nog wel eens wat. Dus niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk doet het wat met me. De paracetamolaandelen stijgen door mijn gebruik (doe er je voordeel mee… alhoewel ik qua aandelen altijd een loser ben geweest). Gelukkig helpt een paracetamolletje op zijn tijd goed. De vraag is waardoor de klachten verergeren, de kanker en/of de behandeling(en)?

Kortom, ik ben bang en onzeker voor de komende MRI en de uitkomst hiervan. Natuurlijk wil ik er (nog steeds) echt voor gaan, er valt nog genoeg positiefs te beleven en ik ken het belang van optimistisch denken. Maar toch… de ene keer lukt dat beter als de andere.
De 19de oktober hoor ik nog geen uitkomst van de MRI. Pas in week 43 en week 44 heb ik weer gesprekken in de VU met de neuroloog en oncoloog over de uitkomst van de MRI en de eventuele vervolgstappen. Daarover horen jullie dan natuurlijk meer.

Maar vooralsnog gaan we eerst een feestje vieren. Berthel is de 20ste oktober jarig en dat moet natuurlijk gevierd worden!

7 opmerkingen:

  1. Fuck Peet, nu ook wat minder gevoel in je rechterhand, dat had ik nog niet gehoord.
    UITERAARD beginnen de zenuwen nu toe te slaan voor de uitkomst van de MRI.
    Versta dat je luisterd naar je lijf, en dat het tot nu toe tegenvallend is. Hopelijk is het een kwestie van meer tijd. Onzekerheid allemaal, om zot van te worden. Wij leven met jullie mee en duimen als een zot voor je dat de uitslag toch minimaal stabiel mag zijn.
    Sterkte wijffie!!!
    Ik hoop dat je je zaterdag vrij goed voelt.
    In ieder geval gaan we er een feestje van maken en mijn 50 jarige broertje vieren! :)
    Blij jullie zaterdag te zien.
    Mirjam XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooooooo wat balen zeg, kan me heel goed voorstellen dat je gevoel niet zo goed is. Spannende tijden breken aan en juist nu let je zo goed op je lijf en ben je alert op de signalen.
    Hoop zo dat het beter zal zijn, als dat jij voelt, mss net als Mirjam schrijft moeten we nog even geduld hebben. We blijven duimen voor jou.
    Maar ...... we hebben zaterdag eerst een feestje, neem vrijdag lekker een slaappil zodat je zaterdag kunt genieten van je lieve mannetje die Abraham zal zien.
    Toi toi toi meis en tot zaterdag HVJ
    XXX Elly kB

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Petra,
    van Marga kreeg ik je blog adres.(heet vast niet zo)
    Jeetje zeg, heftig om te lezen....
    Ik wens je alles, maar dan ook alles toe wat je kunt gebruiken om beter te worden.

    Groeten van Lies. (vriendin van Marga)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Lies,
      Lief van je. Ik hoor via Marga hoe het met jou/jullie gaat.
      Groetjes,
      Petra

      Verwijderen
  4. lieve zus,

    heel veel sterkte voor, tijdens en na de nieuwe MRI.
    Wij hopen met jullie en alle anderen die veel van jou en jullie houden, dat er iets positiefs uitkomt!
    ik weet dat je ontzettend je best doet om positief te blijven ,maar als je moet huilen doen we ook met je mee....
    Jij en je gezin zijn altijd ( nou ja... heeeeeel vaak dan)
    in onze gedachten,
    niet vergeten hoor!

    we verheugen ons op morgen, en gaan er met jullie een bijzonder fijne en onvergetelijke avond van maken!
    liefs en een knufje van Marga en Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Petra,

    Je kent me helemaal niet, ik jou ook niet en toch lees ik
    jouw blog mee. Het is openbaar en ik kwam het met google tegen maar het voelt stiekum als ik het niet aan je meld. Het voelt zo vertrouwd wat je allemaal schrijft omdat wij, mijn partner en ik sinds april jl ook in een malle molen van ziekenhuizen, MRI's, angsten etc zitten. Mijn vriend is 46 en heeft 'iets' in zijn hoofd zitten maar het blijft onzeker wat. Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik meelees? Ik wens je heel veel sterkte in deze onzekere tijd, Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ingrid,
      uiteraard mag je met mijn blog meelezen. Maar neem mijn verhaal niet als leidraad. Als ik jullie verhaal zo kort lees, kan het nog alle kanten op gaan. Ga samen voor de goeie!
      Ik vind het ook heel erg lastig dat er bijna geen 'voorbeelden/verhalen/blogs' zijn met soortgelijke kanker en in mijn geval uitzaaiingen.
      Ik wens jullie samen heel veel sterkte en kracht toe. Als je me iets wilt vragen of vertellen mag dat altijd.
      Houd je taai Ingrid, ook partners hebben het erg zwaar.
      Lieve groetjes,
      Petra

      Verwijderen