donderdag 5 juli 2012

Laaggradig diffuus astrocytoom

Net terug van de neurochirurg In het VU in Amsterdam voor de uitkomst van de biopten. Hij had slecht en goed nieuws. Het slechte nieuws is dat het hersenkanker is. Daar gingen wij eerlijk gezegd al van uit. Een infectie of witte stoffen ziekte als bijvoorbeeld MS is nu uitgesloten.

Het goede nieuws is dat het een laaggradige kanker is. Het heet voluit een laaggradig diffuus (dus verspreid) astrocytoom. Daar is een gradering van graad 1 tot en met 4 (het heet dan hooggradig) in te onderscheiden. Graad 4 is snelgroeiend en erg agressief met een lage levensverwachting. Bij mij is de kanker ingeschaald op graad 2. Op termijn zal een laaggradige vorm altijd overgaan in hooggradig, het blijft dus ongeneselijk.In de meeste gevallen is deze kanker meer gecentreerd en de neurochirurg heeft het nog niet zo verspreid gezien. Ik blijf dus een apart geval.

Maar… met chemo kan deze kanker (naar verwachting) in toom worden gehouden en groei worden voorkomen. Misschien kan het zelfs kleiner worden door chemo. Bestraling en/of opereren is niet mogelijk omdat de kanker nu  zo verspreid is dat het teveel zou verwoesten. 70 jaar zal ik niet worden, zei de neurochirurg. Maar he, 69 is ook mooi. Soms hoor je wel mensen die 5 tot 15 jaar met deze laaggradige kanker kunnen leven. Daar doe ik het voor! Garanties kan hij uiteraard niet geven (maar die heeft natuurlijk niemand).

Aankomende maandag heb ik al een afspraak met een oncoloog en oncologieverpleegkundig van het VU. Ik hoop zo snel mogelijk te kunnen starten met de chemo (waarschijnlijk in pilvorm). Ik denk dat ik daardoor de meeste kans heb, te blijven zoals ik ben. Overigens ziet hij niet veel verschil (dus groei) in de laatste MRI’s.Het blijft allemaal reuze spannend, maar wij zijn blij en met onze eerdere verwachtingen is dit goed nieuws!

Maandag gaan we dus horen hoe en wat en bespreken of we nog met vakantie kunnen. Het zou heerlijk zijn samen even rust te pakken en de afgelopen periode te laten bezinken.

Toen we thuis kwamen had Yanick een verrassing. Hij gaat vanavond een ‘Geluk menu’ voor ons koken. Gang 1: carpaccio met kaas en zonder rucola. Dat belooft dus veel goeds.
We nemen er een wijntje op! Jullie hopelijk ook.




En morgen gaan we lekker de bruiloft van neef Mark vieren.
Elk feest is het waard om gevierd te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten