maandag 9 juli 2012

Gesprek oncoloog over chemo

Net terug van de zoveelste keer VUmc Amsterdam. Vandaag een afspraak met de oncoloog dr. Van Linde en een oncologie verpleegkundige. Ik ga starten met een chemokuur (Temodal). Deze is in pilvorm. Eén kuur bestaat uit vijf dagen 300 mg. Temodal slikken en daarna 23 ‘rust’dagen. Ik ga 3 kuren achter elkaar doen, waarna er weer een MRI wordt gemaakt om te bezien of de chemo aanslaat. Na elke kuur heb ik weer een afspraak met de oncoloog en een neuroloog en wordt natuurlijk weer bloed geprikt om de rode en witte bloedlichaampjes te controleren.

Chemo remt de celdeling van met name snel delende cellen (kanker). Helaas wordt door chemo ook het gezonde deel van je lichaam aangetast. Maar gezonde cellen herstellen zich sneller als kwaadaardige cellen. Tenminste dat is natuurlijk de insteek! Zo hopen we de hersenkanker niet groter te laten worden en misschien zelfs te verkleinen en zo nog lang te blijven hoe ik nu ben.
Deze chemo kan, als het nodig is, heel lang (soms wel een jaar) worden gegeven. Natuurlijk afhankelijk van je herstel na de kuren.  Maar laten we nog steeds niet te ver vooruit kijken en het traject stapje voor stapje doen.

De bijwerkingen van deze chemo zijn uiteraard per persoon wisselend, maar (kunnen) variëren van vermoeidheid, minder eetlust en misselijkheid, verminderde weerstand tegen infecties (dus blijf maar even uit mijn buurt als je griep hebt of verkouden bent). De meeste kans op klachten heb je tijdens het slikken van de kuur en een week daarna. Haaruitval wordt niet verwacht, hoogstens wordt je haardos wat dunner. En laat ik nu net een hele dikke bos hebben, dus dat kan ik aan.

Tegen de misselijkheid heb ik ook weer medicijnen gekregen die helaas obstipatie veroorzaken. Dus daartegen heb ik weer een ander middeltje. Met een steekkar aan medicijnen vertrokken we weer uit Amsterdam.
De oncoloog heeft aangegeven dat we eerst met vakantie kunnen (ze raadt het zelfs aan) en 28 juli gaan starten met de chemo. Dat is dus ons plan, we gaan snel zoeken naar een leuke, nog vrije vakantiebestemming voor Berthel, Yanick en joepie… ik mag ook mee… Even het hoofd leeg maken en uitrusten na de afgelopen 3 maanden vol heftige emoties. Daarna ga ik er vol tegenaan en ik ben degene die geen last gaat hebben van alle bijwerkingen!

Ik hoop jullie allemaal na de vakantie weer te zien en te spreken (en sommigen te knuffelen ;-) )
Robin en Natasja passen op het huis, dus dat vinden we weer helemaal tiptop terug bij thuiskomst (ik leg de lat graag hoog).

Voor degenen die nog gaan, een hele leuke en fijne vakantie. Geniet er ongelofelijk van!

Lieve familie, we laten natuurlijk nog weten waar we naar toe gaan en hoe we bereikbaar blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten