vrijdag 29 juni 2012

De hersenoperatie

Da’s al even geleden dat ik wat van me heb laten horen. Gelukkig heeft Berthel jullie op de hoogte gehouden en heb ik veel van jullie gesproken of gezien. 




Zondagavond de 24ste ben ik opgenomen in het ziekenhuis in Amsterdam. De hele familie heeft me weggebracht en vooraf hebben we eerst nog even lekker gegeten bij Graaf Floris in Muiden. Die biefstuk was dan meteen ook de laatste maaltijd en glaasje fris voor de komende 36 uur. Dus ja… ik zit op m’n streefgewicht, maar raad niemand dit dieet aan.

Maandag de 25ste om half een ‘s middags naar de pre-operatiekamer. Probeer ik er altijd op m’n best uit te zien, dat lukte niet meer. Een lichtblauw met geel operatiekleedje dat aan alle kanten opengerukt kan worden. Witte lange kousen tegen trombose en… o schrik… geen ondergoed. Ik was werkelijk bloednerveus. Op de pre-operatiekamer werd, naar mijn idee, 20 keer gecheckt wie ik was en waarvoor ik daar kwam. Ja, je zal maar wakker worden met een nieuwe heup. In iedere ader ging een infuus, en met het kleine eilandje Kapas bij Maleisië in gedachten, viel ik in slaap.

Om wakker te worden in de uitslaapkamer. Dat woord dekt de lading niet, ’t is er drukker als het centraal station Amsterdam tijdens de avondspits. Ladingen verpleegsters en stagiairs, tientallen patiënten, bellen, toeters, gesprekken, deuren open, deuren dicht. En dat kwam allemaal 100% binnen. Ik was en werd alleen maar moeier. Gelukkig mochten Berthel en Yanick snel naar me toe en werd ik wakker als Petra. Want dat is toch je grote angst.

De neurochirurg vertelde dat de operatie was geslaagd en ze maar liefst 9 biopten, uit hetzelfde gaatje, hebben genomen. Om half een ’s nachts mocht ik naar de zaal. Daar kon ik eindelijk even slapen. Elk uur wel een neurologische check, maar he, er was rust en het was donker.

De volgende ochtend mocht ik een beschuitje en wat drinken. Alle infusen en het katheter werden afgekoppeld en ik mocht eindelijk naar het toilet en voorzichtig douchen. Weg met die kousen en dat lelijke schort. Hup, mijn spijkerbroek weer aan. Ik voelde me met de minuut meer mens worden. ’s Middags was ik weer lekker thuis en daar ben je toch het liefste. Thuis veel geslapen en lekker liggen.

Gisternacht alleen de slechtste nacht ooit gehad. Midden in de nacht klaar wakker, duizelig en het idee dat ik slecht adem kon halen. Ik voelde alleen maar een groot zwart gat in mijn borst. Kan een mens doodgaan van verdriet?

De volgende ochtend naar de huisarts die alles heeft onderzocht. Bloeddruk goed, zuurstof in bloed prima, longen schoon. Hij wijt het aan oververmoeidheid, spanning en stress. Dat zou heel goed kunnen. Ik moet gewoon een vette slaappil nemen zoals vannacht. Daar kom ik de nacht goed mee door en dat is nu erg belangrijk. Ik moet uitgerust en fit blijven.

Vandaag begonnen met de dubbele dosis anti-epileptica. Daar zal het lijf weer even aan moeten wennen. Donderdag hebben we de vervolgafspraak bij de VU waar we de uitslag van de biopten horen en het eventuele vervolgtraject. Dat is natuurlijk heel erg spannend. We hopen er het beste van, maar steken onze kop niet in het zand.

Er gebeurt ook nog heel veel leuks en fijns in huize Van Barneveld. Yanick heeft zijn rapport gehad, echt heel, heel erg goed, en hij is glansrijk over naar de tweede. Hij werkt nu al bij zijn komende stageadres ‘Uw webdesign’ in Apeldoorn en verdient daar met zijn hobby, websites bouwen. Robin heeft zijn stage kunnen omzetten van Amsterdam naar Gorssel, hotel restaurant de Roskam. Hij heeft daar al een dagje meegelopen en vindt het leuk. Woensdag zijn eerste autorijles. Als hij het haalt, krijgt hij van mij een klein autootje (alhoewel hij een Audi A4 ook leuk vindt ;-) ) .

Kortom, het gaat weer goed met mij, met ons. De mannen houden zich prima, ik heb er veel steun aan, we praten veel. Ik houd jullie op de hoogte en heb sowieso veel contact met iedereen (Wordfeud (fanatiekelingen), Touch, telefoon, e-mail, i-pad… ik word nog modern op m’n ouwe dag).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten